Case: Footlogics behaalt 157% meer organische traffic en 134% meer omzet

Moniek Martens, medeoprichtster van Footlogics

Over Footlogics

Naam van het bedrijf: Footlogics
Website: Footlogics.nl

Wat doet Footlogics en wat maakt hen uniek?

Footlogics is actief in de gezondheidszorg en ze verkopen houdingcorrigerende inlegzolen die ondersteuning bieden bij verschillende voetklachten als hielspoor, pijn aan de bal van de voet, achillespeesblessure, en we hebben zooltjes voor hoge hakken.

Met ruim 3300 positieve reviews en een veelvoud aan klanten is Footlogics marktleider in haar segment. Wat Footlogics uniek maakt is de eigen productie, snelle levering en de vele informatieve artikelen die mensen met voetklachten helpen om de juiste keuze te maken.

Welke uitdaging had Footlogics?

Footlogics contacteerde KGOM in september 2017 met de vraag of wij hen konden helpen met het herstellen van de organische ranking in de zoekmachines; sinds mei 2017 was er een forse daling in de organische resultaten opgetreden en zij konden de vinger niet achter de oorzaak krijgen. Dat was een uitdaging die wij graag aangingen.

Het probleem?

Footlogics had een aantal websites die op zich allemaal een redelijke hoeveelheid bezoekers trokken, maar op veel vlakken overlapte de inhoud van deze sites elkaar.

Daarnaast waren er ontzettend veel teksten geschreven, maar was er ook sprake van zogenaamde “thin content”. Oftewel, de pagina’s op zich waren te “mager” om daadwerkelijk hoog te scoren.

De recentere updates van Google waren hier ook debet aan. In het verleden werkte de techniek van veel verschillende content rond zoekwoorden schrijven goed, maar helaas is dat niet meer het geval.

De verwachting van Footlogics

De verwachting die Footlogics bij KGOM uitsprak omtrent dit probleem was duidelijk: we willen onze oude posities in Google weer claimen, inclusief bijbehorende omzet!

Waarom heeft Footlogics voor KGOM gekozen?

Footlogics heeft uiteindelijk voor KGOM gekozen omdat er na een eerste bezoek op ons kantoor een duidelijke klik was. Daarnaast had Footlogics het vertrouwen in KGOM dat wij de posities konden herstellen.

Tenslotte koos Footlogics ook voor KGOM omdat we niet alleen maar naar het SEO stuk keken, maar we de complete online marketing uit handen konden nemen.

De oplossing die KGOM heeft aangeboden

Samen met Footlogics hebben wij de werkwijze van ons KGOM Succesmodel gehanteerd: we hebben een uitgebreide auditsessie gehouden, waarin Footlogics uitgebreide informatie deelde over de huidige stand van zaken, de ambities en hun doelgroep en de customer journey. Daarnaast hebben wij een website review gedaan en de bestaande advertentie-accounts geanalyseerd. Op basis van al deze informatie hebben wij vervolgens een marketingstrategie voor Footlogics uitgewerkt.

Samenwerking is cruciaal

Tijdens de audit- en planfase is het ontzettend belangrijk dat er goed wordt samengewerkt. Want doelstellingen worden alleen behaald als we daadwerkelijk als partner optreden en de doelen gelijk zijn.

In de onderstaande testimonial van Moniek laat ze weten hoe Footlogics deze eerste fase heeft ervaren:

Het resultaat van de audit- en planfase: een gedegen strategie hoe we de doelstellingen gaan bereiken

Uit de audit- en planfase kwamen een flink aantal zaken naar boven die we in het 6-maandenplan wilden implementeren. Enkele onderdelen hiervan waren:

  • Het creëren van één sterk domein.
    Footlogics had een aantal websites die op zich allemaal een redelijke hoeveelheid bezoekers trokken, maar op veel vlakken overlapte de inhoud van deze sites elkaar. Onze visie is dat één sterk domein bijna altijd de voorkeur heeft boven separate websites, tenzij de doelgroepen en/of de inhoud fundamenteel verschillen. Dat was bij Footlogics niet het geval.
  • Optimalisatie content
    Footlogics.nl bevatte al heel veel goede content, maar deze was erg versnipperd en er waren nog geen duidelijk keuzes gemaakt over welke pagina zou moeten ranken op welk trefwoord. KGOM heeft een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd om er achter te komen wat de belangrijkste zoekwoorden voor Footlogics zijn en hoe zij daar op dat moment organisch op scoorden. Op basis daarvan stelden wij een plan op om content samen te voegen en waar nodig te herschrijven.
  • Conversie verhogen door drempels te verlagen
    Tijdens het in kaart brengen van de customer journey kwam sterk naar voren dat potentiële klanten het moeilijk vinden om de juiste inleg-/steunzool te kiezen. Om de keuzedrempel te verlagen en bezoekers met vertrouwen te laten kiezen voor de zool die het best bij hen past hebben we een zogenaamde ‘steunzolenkiezer’ gebouwd voor Footlogics en deze op een prominente plek op de website geïntroduceerd.
  • Verhogen gemiddelde bestelwaarde
    Door proactief een tweede paar aan te bieden tijdens het bestelproces hadden we de verwachting dat de gemiddelde bestelwaarde zou gaan toenemen.
  • Verhogen lifetime value
    Uit de customer journey die wij samen met Footlogics in kaart hebben gebracht kwam duidelijk naar voren dat de zooltjes na ongeveer 12 maanden aan vervanging toe zijn. Door marketing automation in te zetten voor Footlogics wilden we het mogelijk maken de klanten die 12 maanden geleden een bestelling deden automatisch een herinnering te sturen dat de zooltjes aan vervanging toe zijn.

De resultaten

De doelstellingen die we voorop hadden gesteld zijn allemaal ruimschoots behaald. Dit bleek trouwens niet alleen uit de cijfers die we hieronder delen, maar ook uit de review van Moniek die we ontvingen op Google:

Resultaten in cijfers

Los van de positieve review die we van Moniek kregen kunnen we ook de volgende cijfers delen:

  • De opbrengst, waarbij we een vergelijking hebben gemaakt met dezelfde maand als vorig jaar, is gestegen met 134%
  • Het aantal transacties is toegenomen met bijna 40%
  • De gemiddelde bestelwaarde, mede door het introduceren van de steunzolenkiezer en het stimuleren van de aankoop van een tweede paar, is gestegen met ruim 68%
  • De steunzolenkiezer is een groot succes. Van de bezoekers die de steunzolenkiezer gebruiken converteert maar liefst 12,49%. Dit is een ruime verviervoudiging tov. bezoekers die deze steunzolenkiezer niet gebruiken.

De posities in Google zijn ook weer allemaal geclaimd. Meer nog, op dit moment scoort Footlogics op meer concurrerende zoektermen dan voor aanvang.

Dit is onder andere te danken aan de strategie die we hier gehanteerd hebben waarbij we sterk hebben gestuurd op de kwaliteit van de content, en minder op de kwantiteit.

Daarnaast hebben we nog een aantal andere technieken toegepast die voor deze stijging van 157% hebben gezorgd.

Conclusie: een tevreden klant. En daar doen we het voor!

Het belangrijkste hebben we nog niet vermeld. Dit alles is bereikt met een zeer hoge ROI. Oftewel, de investering vanuit Footlogics in dit plan en de uitvoering ervan heeft er voor gezorgd dat er onder aan de streep een veel positiever resultaat is gerealiseerd.

En dat is, los van een tevreden klant, waar wij het voor doen!

Wordt jouw bedrijf onze volgende succescase?

We gaan graag eens in gesprek om er achter te komen of jouw bedrijf de volgende succescase wordt die we toe kunnen voegen aan onze website.

Neem nu contact op via onze contactpagina of bel tijdens kantooruren naar 085 208 21 00. We zijn er klaar voor om ook voor jouw bedrijf aan de slag te gaan!